Loading…
Loading


Musik och sport går hand i hand. Om du någon gång varit på ett större välbesökt idrottsevenemang har du sannolikt hört flera olika välkända låtar dåna ur högtalarsystemet på arenan, innan, under och efter matchen. Cheerleadare dansar, musikkårer marscherar och många sportevenemang spelar låtar som Queens We are the Champions när finalen är avgjord och vinnarna tar emot publikens jubel. Men visste du att musik kan hjälpa dig att bli snabbare, starkare och smidigare? Att musik kan motivera dig att prestera bättre och distrahera dig från den fysiska påfrestningen när du hoppar, löper, stretchar eller tar det där extra varvet runt banan.

– Jag skejtar flera mil på cykelvägarna så ofta jag kan för att hålla mig i form inför längdskidträningen, säger den 17-åriga skidtalangen vi talat med. Musiken håller mig fokuserad. Jag lyssnar på min favoritspellista för tillfället för att hålla mig motiverad. Under tuffa träningspass lyssnar jag på musik med hårda, tunga beats för att peppa mig själv och distrahera mina tankar som annars lätt fokuserar på det jobbiga i träningen.


En annan ung idrottare, den 15-åriga killen som är mycket aktiv volleybollspelare säger:


– Volleyboll är mitt spel, säger han, och jag måste löpa, träna och styrketräna en hel del. När det är dåligt väder cyklar jag ofta på motionscykel. Jag lyssnar alltid på musik för att peppa mig själv och öka motivationen


Både ungdomarna är överens om att musiken hjälper dem att distrahera sig från ansträngningen att bygga upp uthållighet, muskelmassa och hastighet. Långsamma låtar för att värma upp och varva ner, medelsnabba låtar för löpning, jogging och promenader och snabba, hjärtbultande beats när de behöver hastighet för att tänja på gränserna. Musiken hjälper dem att fokusera energin.


– Det är bara så självklart att använda musik för att motivera sig, säger de, kroppen vill bara följa med.

Ah, ha, ha, ha, stayin’ alive!

Medicinsk forskning backar upp sunt förnuft när det gäller musiken. Enligt en studie utförd vid San Diego State University är en halvtimmes promenad fem gånger i veckan i en takt på 100 steg per minut det effektivaste sättet att få en måttlig dos motion.


Lite exempel på låtar med olika tempo:

Den klassiska diskosången av Bee Gees Stayin’ Alive har 103 slag per minut och kan få dig att hålla rätt rytm. Andra låtar med ett tempo på omkring 100 slag per minut är Nellie the Elephant av Toy Dolls och The Chemical Brothers Galvanize. Om man vill ha en snabbare takt kan leta låtar med en rytm på 120 slag och som är liknande Pokerface av Lady Gaga eller låtar med 140 slag per minut som Toxic av Brittany Spears verkligen få blodet att pumpa.


Musik minskar nervositet

Händer det att du blir nervös innan matcher eller tävlingar? Musik kan också dämpa nervositet relaterad till sport och träning. Tyst, lugn musik kan sänka pulsen och ändra ditt humör så att du blir positivare och gladare. Hög, beat-driven musik kan distrahera din oro inför det som komma ska. Det har visat sig att musik kan stilla nerverna inför tandläkar- och läkarbesök, så det är inte så konstigt att den kan få dig att träna hårdare eller lugna dig innan du intar fältet, planen eller banan.


Öka uthålligheten

Musiken är en stor drivkraft. Den kan få i gång dig i rätt rytm – och den kan få dig att fortsätta även om du känner att du vill ge upp. Enligt en studie utförd vid 2008 Brunel University kan musik öka uthålligheten med 15 procent när man joggar eller promenerar, och göra att det känns lättare att tänja på gränserna.

Så nästa gång du ger dig i väg för att tävla eller bara komma i bättre form – oavsett vilken sport det gäller – glöm inte att ta med dig musiken och hörlurar. Musik är inte bara roligt att lyssna på, dansa till och sjunga med i – det är vetenskapligt bevisat att musiken gör träningen mindre påfrestande och mer produktiv.