Loading…
Loading


För inte så länge sedan var det allmänt vedertaget att stretching före träningen kunde förhindra skador. Men enligt de senaste rönen minskar inte stretching de skador som kan orsakas av styrketräning. Det finns idag relativt mycket forskning som visar på att stretchning av statisk karaktär(stretch i ytterläge som man håller kvar i 30-40 sekunder) innan träningen kan försämra din prestationsförmåga. Dock kan mer dynamisk stretching(övningar i hela rörelseomfånget) göras utan någon negativ effekt.


Om du skadas när du exempelvis lyfter vikter har du tagit i för hårt, vikterna är helt enkelt för tunga. Skadan har ingenting att göra med att du inte stretchade före träningspasset. Däremot kan det vara bra att stretcha före andra former av träning som exempelvis joggning eller dans.


Stretching och flexibilitet

Svaret på om du ska stretcha före träningen beror på vad du tränar. Om du dansar och behöver flexibilitet kan det vara bra att stretcha före. Om du däremot vill träna explosivitet eller bygga muskelmassa skyddar inte stretching mot skada. Då måste du bygga upp din träningsrutin gradvis och öka vikterna eller intensiteten över tid, gärna med hjälp av en tränare.


Är stretching före träningen skadligt?

Råden varierar om huruvida stretching kan skada dig om du utför styrketräning jämfört med annan träning. De flesta experter menar att kroppen inte bör vara avslappnad när man utsätter den för exempelvis vikter, löpning eller annan atletisk träning. En tränare som är förtrogen med dina rutiner och behov kan ge mer värdefulla råd än allmänna svar i tidningar och på nätet. Det är också viktigt att skilja mellan stretching och uppvärmning. Det är bra att värma upp innan man tränar (tänk utfall och back kicks).


När man ska stretcha

Många tränare menar att det är bra att värma upp – inte stretcha – innan du tränar. Genom att värma upp kan du förbättra sina resultat. Oavsett om du tränar inför ett maratonlopp eller bara för att hålla formen lönar det sig att stretcha efteråt. Det är till exempel bra att stretcha innan man dansar eller utför andra övningar som kräver flexibilitet. Det är också bra att stretcha när man inte har för avsikt att träna direkt efteråt om man vill bli smidigare.

Om du lyfter vikter eller utför någon annan typ av styrkebaserad träning är det kanske en bra idé att följa de senaste rekommendationerna och stretcha efter träningen och skippa stretchingen före. Men behöver du flexibiliteten vet du vad som gäller.